IMATRA på Bornholm

af Poul Erik Waldhauer

Pensionatet Imatra i 1964. Foto af Poul Erik Waldhauer.

Ferien 1964 på pensionatet Imatra i Sandkås på Bornholms nordøstlige kyst.

Det hele startede med, at vi sparede op igennem hele skoleåret 1963/64, så vi kunne tage til Bornholm og holde ferie med skolen i juni 1964, men jeg husker ikke beløbet.

Så kom dagen hvor vi skulle afsted med en af 66-bådene fra Havnegade i København. Færgen hed M/S Bornholm. Den sejlede kl. 23.30 og ville så være i Rønne på Bornholm tidligt om morgenen. Min mor, far og noget familie afleverede mig ved båden.

Jeg husker desværre ikke så meget fra dengang, og slet ikke flertallet af de klassekammerater jeg var med. Det eneste jeg kan huske klart er, at vi var to klasser, en ren drengeklasse: 5.B, og så en ren pigeklasse: 6.c hvor jeg kun kan huske nogle få piger, selvfølgelig dem som jeg var mest forelsket i CoolLærerne var Ole Koefoed for drengene og fru Svendsen for pigerne.

Det var en fremragende ferie, hvor vi i bus kørte rundt på øen for at se de forskellige seværdigheder: Hammershus med Løvehovederne, Snogebæk Silderøgeri, Helligdomsklipperne, Østerlars Rundkirke, Rytterknægten og ikke mindst en mindeværdig sejltur til ChristiansØ. Se billederne længere nede på siden.

Apropos ChristiansØ, så havde vi en stormfuld tur med kutteren 'Peter' til de små øer nord-øst for Bornholm. Man skal være søstærk for at tage på en sådan tur. Det var jeg også, men ved siden af mig ved rælingen, modsat vindretningen, stod der en gut der ikke var søstærk. Det betød at jeg fik hele hans indhold af mavesækken fra den seneste tid, smidt lige i hovedet og i håret. Jeg kunne først få det vasket ud, da vi var tilbage på pensionatet, fy for pokker.... !!!

Pensionatet var ikke noget at skrive hjem om. Vi fik usselt mad, bl.a. havregryn med mælk til morgenmad (nok meget almindeligt), men aftensmaden var virkelig for ussel. En dag var der én der havde fødselsdag, og så skulle vi jo selvfølgelig have fin mad. Den bestod så i en enkelt lille tynd skive kød samt 3 kartofler, men uden sovs.

Jeg husker at Tommy Pamperin også var med, min sidekammerat igennem næsten 10 år. Vi var på en eller anden måde uadskillelige. En dag gik vi ned til klipperne hvor der imellem de store klipper var nogle vandpytter, og her fandt vi nogle salamandere, som vi tog med hjem til pensionatet og kom op i håndvasken på værelset. Jeg mener at kunne huske at vi lå på 4-mands stuer med køjesenge.

En aften var der et teaterstykke som skulle opføres. Jeg blev spurgt om jeg ville med i denne forestilling, men takkede nej. Jeg er så eminent dårlig til at lære ting udenad. I stedet sad jeg som publikum og bare kiggede på, indtil jeg blev hentet op som statist. Jeg skulle ligge på scenen og have en regnfrakke over mig. Så løftede de det ene ærme og hældte vand lige ned i mit ansigt. Noget jeg bestemt ikke var forberedt på. Alle folk grinede, undtagen jeg selv. Nå, ok – jeg blev bagefter hædret for mit mod !

Så kom dagen hvor vi skulle hjem igen. Vi skulle igen ombord på færgen M/S Bornholm og sove på båden om natten. Her var der et leben af alle disse skoleunger (dette har ikke ændret sig særligt meget). Jeg husker at jeg fik fat på en langstilket rose (aner ikke hvor den lige kom fra?) Jeg var blevet lidt smålun på én der hed Bente, men der var 2 Bente’r, så der kunne godt opstå lidt forvirring, og det gjorde der så sandelig også. Tommy Pamperin var frisk og spurgte om ikke han skulle gå hen og aflevere rosen til Bente fra mig. Det fik han lov til, men han fik den afleveret til den ’forkerte’ Bente. Denne Bente blev naturligvis meget glad for at modtage en rose, men da hun lidt senere måtte aflevere den igen, for at den kunne blive afleveret til den ’rigtige’ Bente, opstod der virkelig stor kaos – uhh. Jeg beskylder bestemt ikke Tommy for noget, jeg tror bare at jeg fik udtrykt mig lidt uklart. Nå, men jeg fik aldrig ’min’ Bente, øv! Undskyld til begge 'Bente'r. Rødmer(rødmer)

Poul Erik W.

Her er de 12 billeder jeg fik taget med mit kamera. Mere kunne det ikke blive til, desværre. Film var jo dyre dengang. Cool

Nu har jeg fået nye oplysninger om hvem der var med på turen. Dels fra Palle Jensen, men især fra Bente Kayser Pedersen (tidl. Eriksen) der virkelig har bidraget med de sidste brikker til dette 'puslespil'. Tak Bente Smiler

Lærerne var:
Ole Suhr Koefoed og fru Svendsen.

Nedenfor kan du se de to klasser der var med på turen til Bornholm, men det var nok ikke alle elever der var med.

Billedet her er fra Bente Kayser Pedersen (tidl. Eriksen) som var med på turen. Vi sidder her på stenene med Helleristninger ved Madse Bakke. Det er lærer Koefoed der 'fumler' med sit kamera.

Imatra 1965
Imatra 1966
Imatra 1958

fra Käte Saysette (tidl. Overgaard Petersen)

Efter at have læst om ovenstående skoleklassers tur til Bornholm og ophold på “IMATRA”, kan jeg meddele at jeg også har været på "Imatra" på Bornholm. Det var i 1955 efter mellemskolen, at min klasse var med vores gymnastik-lærer Hougs Olsen på ferie på netop “IMATRA”.